Case: Bevissthet rundt dekk

Ribalta har vært Continentals PR-byrå i Norge siden 2013. Høsten 2013 fikk vi en utfordring om å engasjere konsumentene rundt dekksikkerhet. Slik  løste vi det.

Løsning:
Sammen med Continental bestemte vi oss først for å lage en julekalender-quiz på Facebook. Hver dag i 24 dager kunne hvem som helst svare på spørsmål om dekksikkerhet og Continentals virksomheter, og fem utvalgte vinnere skulle få ta med seg en venn til en ordentlig dekktest på isbane.

Vinnerne ble fraktet til Hunderfossen nord for Lillehammer, hvor de fikk teste det helt nye piggfrie vinterdekket CVC6 et halvt år før det kom på markedet. De fikk også teste andre typer dekk og selv kjenne forskjellen på gode og dårlige vinterdekk. Til slutt fikk de en innføring i dekksikkerhet av Continentals egne dekkeksperter, hvor det blant annet ble påpekt at man bør ha de beste dekkene bak på bilen, hvis det er forskjell på slitasjen.

Etter at vi hadde utformet Facebook-konkurransen ble vi i Ribalta med til Hunderfossen, hvor vi fulgte konkurransevinnerne i to dager. Vi tok bilder og lagde en video som senere ble sendt ut i et nyhetsbrev og brukt i sosiale medier.

Vi tok også utgangspunkt i uttalelsen om at man bør ha de beste dekkene bak, og sendte ut en pressemelding på dette.

Resultat:
Facebook-konkurransen skapte stort engasjement og over 6000 mennesker svarte på spørsmålene. Med dette opprettet Continental en tettere kommunikasjon med sine konsumenter, som senere har blitt fulgt opp gjennom nyhetsbrev og nye konkurranser. Og bevisstheten og kunnskapen rundt dekksikkerhet er stadig økende.

PR-utspillet ble også en stor suksess med omtale i blant annet ABC Nyheter, TV2.no, Hegnar Online og Side3. Totalt nådde utspillet 1,4 millioner lesere og hadde en annonseverdi på over 1,6 millioner kroner.