Case: Fra amatør til profesjonell

Vi brukte PR som et virkemiddel da vi hjalp Sverre Isachsen å oppnå sin drøm om å bli Norges første profesjonelle rallycrossfører. Les hvordan.

Ribalta har jobbet som PR-ansvarlige for rallycrossføreren Sverre Isachsen siden 2010. Til tross for tre strake EM-gull mellom 2009 og 2011 var det ikke mulig for Isachsen å leve av rallycrossen i Europa. For å bli en lønnet rallycrossfører var han nødt til å få sjansen i det USA-baserte mesterskapet Red Bull Global Rallycross.

Utfordring:
Hvordan klare å selge inn Sverre Isachsen som en aktuell kandidat som en profesjonell rallycrossfører i USA ved hjelp av media?

Løsning:
Motorsport er en kompleks idrett, og det er dessverre ingen automatikk i at de med best resultater får de mest attraktive setene. Ofte må man bringe noe mer til torgs enn bare gode førerferdigheter, og svært mange bilsportsutøvere må derfor ha med seg egne private sponsorer. Dette var ikke aktuelt for Isachsen, så vi i Ribalta tenkte ut andre måter å gjøre Isachsen attraktiv på ”over there”.

I tilegg til Sverres eminente egenskaper som sjåfør ønsket vi å få frem at nordmannen er en vel så god mekaniker og konstruktør av rallycrossbiler. I tillegg ønsket vi å få frem at familiefaren i 40-årene var villig til å ofre både fortsatt anerkjennelse i Europa og nærmest all sin tid på å oppfylle sin amerikanske drøm.

Vi formulerte flere pressemeldinger med dette budskapet og sendte de til utvalgte amerikanske medier.

Resultat:
Mediedekningen i USA ble over all forventning, og det stod om Sverre Isachsen i motormedier over hele Amerika. Flere av teamene i Red Bull Global Rallycross la merke til artiklene, og tok kontakt med nordmannen. Til slutt fikk han et gullkantet tilbud av Subaru USA, og siden våren 2012 har Sverre Isachsen vært Norges eneste lønnede profesjonelle rallycrossfører.

Sverre_Isachsen_seier_1000px