Film: Nesten 300 000 visninger

Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen

Ribalta fikk i oppdrag å lage en TV-serie for Audi Norge i forbindelse med at Atle Gulbrandsen skulle delta i et løp i Audi Sport TT Cup. Serien ble en stor suksess, og nådde nesten 300 000 seere på Facebook.

Ribaltas Atle Gulbrandsen har mange jern i ilden. I tillegg til å være daglig leder i Ribalta kjører han racing for Møller Bil Motorsport i Tyskland og kommenterer Formel 1 for Viasat Motor. Og da Audi Sport oppfordret alle sine importører om å nominere en journalist med racingerfaring som en mulig kandidat som gjestefører i et løp i Audi Sport TT Cup, falt valget på Atle.

I konkurranse med journalister med relevant racingerfaring fra hele verden ble Atle først plukket ut til en kvalifisering i Tyskland, og den gikk så bra at han ble en av en håndfull som også fikk delta som gjestefører i et løp i Audi Sport TT Cup – i konkurranse med alle de faste førerne i mesterskapet.

Utfordring:
Da det ble klart at Atle skulle delta i et løp i Audi Sport TT Cup ønsket Audi Norge å skape mest mulig blest om dette i Norge. Målet var at enda flere her hjemme kunne bli kjent med dette racingmesterskapet, og ikke minst lære mer om hvordan Audi bruker teknologi fra racerbilene sine i vanlige gatebiler etter slagordet “built for the road – born on the track”.

Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen
Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen

Løsning:
I tillegg til at Viasat skulle vie Atles deltakelse i Audi Sport TT Cup oppmerksomhet, ble også Ribalta trukket inn for å skape mest mulig blest i Audi Norge sine egne medier.

Vi bestemte oss tidlig for å satse mer på egne medier enn de tradisjonelle fortjente mediene, da vi mente dette var et konsept som kunne skape mye engasjement på Facebook. I tillegg til å sende ut en pressemelding og lage en artikkel for Audis kundemagasin, bestemte vi oss for å lage en mini-serie på Facebook bestående av tre korte videoreportasjer.

Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen
Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen

For å få en mest mulig personlig stil valgte vi bort dyre produksjoner, og gikk for en enkel løsning der Atle selv filmet hva som skjedde med håndholdt kamera. Resultatet ble nærmest som en videoblogg ispedd bilder vi fikk fra Audi Sport fra selve løpet. Våre analyser i forkant tydet på at en slik enkel og personlig tilnærming ville fenge seerne mer enn en dyr produksjon.

Tre korte episoder ble laget; en fra den første kvalifiseringen som forklarte konseptet, en fra testen i forkant av løpet som også tok for seg det tekniske med bilen og til slutt en fra selve løpet med det endelige resultatet.

Selve produksjonen var svært rimelig, og også budsjettet for å promotere videoene på Facebook var begrenset. Men Audi la en grundig jobb ned for å nå de rette interessegruppene på Facebook, som vi trodde kunne ha interesse av disse videoene.

Resultat:
Videoene ble en massiv suksess på Facebook! Den første og korteste videoen har i skrivende stund 142 943 visninger, mens de to siste – og noe lengre – episodene har henholdsvis 79 303 og 57 125 visninger. Til sammen har de tre episodene nesten 300 000 visninger, og de har skapt et voldsomt engasjement med over 100 delinger, samt og massevis av likes og positive kommentarer. Rekkevidden var på over 600 000.

Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen
Audi TT cup #98, Atle Gulbrandsen

Å nå bortimot 300 000 seere hos en av de tradisjonelle TV-kanalene tilhører sjeldenhetene, og skulle man ha nådd ut til så mange mennesker gjennom en tradisjonell reklamekampanje måtte man ha mangedoblet budsjettet.

Ved å gjøre det enkelt, personlig, billig og smart fikk Audi Norge ut sitt budskap om Audi Sport til mer enn 5% av den norske befolkningen!

Her kan du se den første videoreportasjen (alle ligger på www.facebook.com/audinorge/videos):