Case: Pressemeldingen er ikke død

Pressemeldingen har blitt erklært utdatert og død i informasjonsbransjen i mange år. Vi i Ribalta er helt uenig, og mener pressemeldinger fortsatt er et godt PR-verktøy.

Godt informasjonsarbeid dreier seg først og fremst om godt håndverk, og at man har gode historier å fortelle. For å få frem den gode historien kan man bruke en rekke forskjellige verktøy, og pressemeldingen er et av de mest klassiske.

-Pressemeldingen har overlevd i årtier, og jeg er helt sikker på at den kommer til å eksistere i mange tiår fremover også. Andre verktøy derimot, som såkalt «influencer marketing», er jeg mer usikker på om tåler tidens tann, men pressemeldingen tror jeg gjør det, sier daglig leder i Ribalta PR AS, Atle Gulbrandsen.

Ribalta bruker pressemeldinger aktivt i sitt arbeid for kunder, og resultatene er fantastiske.

-Våre kunder har mange gode historier de ønsker å fortelle. En typisk historiefortelling for en av våre kunder starter på et møte, hvor vi sitter hos kunden og snakker om aktuelle hendelser i bedriften. Når vi kommer frem til en historie vi ønsker å fortelle er det viktig at denne presenteres på en god måte, slik at den er interessant for både media og andre interessenter. Ofte starter vi historiefortellingen med å skrive en tekst, eller pressemelding, om du vil.

Det er imidlertid langt fra hver gang at denne pressemeldingen blir sendt ut først.

-Ofte forsøker vi å «selge inn historien» eksklusivt til et medium først. Da tar vi direkte kontakt med en av journalistene for å fortelle historien. Ofte ønsker journalisten bakgrunnsinformasjon, og da sender vi over pressemeldingen.

Når historien er publisert, og etter avtale med mediet som publiserte historien, kan en pressemelding sendes ut.

-Noen dager etter at noen har publisert historien eksklusivt pleier vi å sende ut pressemeldingen. Dette gjør vi av flere årsaker. For det første er det ofte flere medier som da fanger opp historien, samt at vi får lagt historien i bedriftens mediearkiv. Svært ofte tar vi også utgangspunkt i samme tekst for å publisere den på bedriftens nettside, på sosiale medier og i nyhetsbrev, forklarer Gulbrandsen.

Ribalta kan vise til fantastiske resultater fra blant annet pressemeldingsutsending de siste årene.

-Det varierer sikkert fra bransje til bransje, men for oss er definitivt pressemeldingen fortsatt et viktig verktøy, og fortsatt en naturlig del av PR-miksen. Vi måler alt vi gjør, og kan vise til imponerende lesertall, god kjennskap og kjøpsutløsende effekt av vårt arbeid, avslutter Atle Gulbrandsen.