Pressemelding fra Ribalta

Ribalta PR AS ble startet rett før nyttår, men de første månedene har vi kun hatt fokus på å jobbe. Men i dag var det klart for en liten lansering av selskapet. Les pressemeldingen her.

VIL UTFORDRE DE STORE

(Oslo, torsdag 19.mai 2011): Gründerne bak nyetablerte Ribalta PR har tro på et stadig bedre marked for informasjonsbransjen. Sammen skal de gjøre Ribalta PR til et attraktivt alternativ til de store og tunge byråene.

TV-kommentator i Viasat, racerfører og tidligere motorjournalist Atle Gulbrandsen har sammen med medieviter og tidligere NRK og HM-journalist Frederik Finnes startet et nytt PR-byrå – Ribalta PR. Med seg på laget har de Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge og tidligere Burson-Marsteller direktør, som blir ekstern partner og styreformann i selskapet.

Må være offensiv
Ribalta PR ble etablert rett før nyttår 2011, og har hatt en lovende start med flere kunder i porteføljen. Målet er å vokse seg inn i et stadig bedre, men likevel rimelig tungt marked.

– Det er tydelig at mange selskaper har blitt mer kostnadssensitive enn før finanskrisen. De forventer mer enn pene ord for pengene. Det nytter ikke å være ”fat and lazy” i dette markedet, mener Atle Gulbrandsen, daglig leder i Ribalta PR.

–Vår markedsanalyse indikerer at mange selskaper har omfattende og dyre byråavtaler over svært lang tid. Ofte går disse avtalene på autopilot. Vi skal være små, operative og kosteffektive. Et typisk ”second opinion” byrå som kan hive seg rundt. Dermed kan vi være et rimeligere og friskere alternativ for slike selskaper, sier Alte Gulbrandsen.

Viktig med spesialkompetanse
Solid fagkompetanse og nisjing blir stadig viktigere i PR-bransjen. Ribalta-gründerne har lang erfarning både i PR-bransjen og som fag- og nyhetsjournalister, og ønsker å satse på sin egen spesialkompetanse, nemlig motorbransjen.

– Vi har et felles kompetansefelt i fagområdene bil-, båt- og MC – nisjer der det knapt finnes noen konkurrenter på PR-siden. Vi har også kunder innen reiselivssegmentet og kommer til å jobbe mer på dette feltet. Samtidig ønsker vi å være så brede som mulig og hjelpe våre kunder på de fleste plan, sier Ribalta-partner og rådgiver, Frederik Finnes.

Ny medieverden
Ribalta PR starter opp i en tid der media og digital kommunikasjon går igjennom en merkbar utviklingsprosess. Denne utviklingen er styrt både av ny teknologi, sosiale medier og borgerjournalistikk, og ikke minst av de økonomiske utfordringene mediene har vært utsatte for under finanskrisen. Dette er en av PR-bransjens største utfordringer, mener Finnes.

– Redaksjonene har blitt mindre og overarbeidede, og journalister jobber annerledes enn før. Dessuten har kommunikasjon i sosiale medier og fora på nett blitt viktigere for folk flest. For å kunne gi gode kommunikasjonsfaglige råd må man kjenne utviklingen og vite hvilken retning den tar, avslutter Frederik Finnes.