Case: Ambassadøren Tommy Rustad

tommy1

Continental trengte en ambassadør, og tok kontakt med Ribalta. Vi brukte ikke lang betenkningstid og visste at vi hadde den perfekte kandidaten for jobben.

Utfordring:

Continental Dekk Norge fikk en utfordring fra ledelsen i Tyskland om å skaffe en ambassadør som kunne delta på en reklamefilm om det nye vinterdekket IceContact3.

Løsning:

Vi diskuterte denne henvendelsen på et av våre månedlige møter med Continental, og kom raskt opp med et alternativ.

Tommy Rustad var i våre øyne den perfekte ambassadøren for Continental. Som en av Norgeshistoriens beste bilsportutøvere har han høy troverdighet når det kommer til uttalelser om dekk. I tillegg er han godt kjent blant nordmenn flest etter å ha vært biltester for Autofil og Broom på TV i en årrekke. At hans daglige jobb er å være tømmerbilsjåfør gjorde også Tommy ekstra interessant, og som ikke det er nok er han en sporty fyr som også kan benytte seg av andre Continental-produkter som sykkeldekk eller Adidas-sko med Continental-såle.

Vi mente Tommy derfor kunne brukes til vesentlig mer enn bare den ene reklamefilmen for IceContact3. Vi kunne bruke Tommy som en mentor for Dekktesterne, en reality-serie hvor vanlige nordmenn tester dekk, vi kunne bruke han til å teste Continental-dekk på tømmerbilen sin og gi han andre utfordringer. Og skulle vi lykkes med å få Tommy inn i et stort norsk TV-program i tillegg, vil han bli ekstra kjent og “verdifull”.

Heldigvis takket Tommy ja til utfordringen om å bli Continentals nye ambassadør, og ble med på reklamefilmen om IceContact3, hvor også tidligere rallyverdensmester Juha Kankunnen fra Finland og den svenske racerføreren Mikaela Kottulinksy var med.

I tillegg har vi gjort flere aktiviteter med Tommy i Norge. Blant annet lagde vi tre filmer om Tommy som tømmerbilsjåfør, og den ene kan du se her:

Tommy har også vært en sentral del av reality-serien Dekktesterne, og også i 2020 har vi planlagt flere aktiviteter med Tommy som Continental-ambassadør.

Resultat:

Alt kan ikke måles, men at Tommy Rustad som Continental-ambassadør har vært en stor suksess er det ingen tvil om.

Da han møtte Kankunnen og Kottulinksy for å spille inn reklamefilm for IceContact3 konkurrerte de også mot hverandre – og Tommy vant selvsagt konkurransen.

De to filmene med Tommy som vi la ut på Facebook i høst har blitt sett av nesten 300 000.

Det viktigste er imidlertid den troverdigheten Tommy Rustad bidrar med. Han sier ikke noe han ikke mener, og etter å ha vært bilsportutøver, tømmerbilsjåfør og biltester i en mannsalder har han bedre kunnskap om dekk enn de fleste.

På den måten blir ikke Tommy bare en god ambassadør for Continental, men også en nyttig samarbeidspartner for å kunne gi relevante tilbakemeldinger på hvordan dekkene fungerer.