Case: Micro-influencer

atle_r8

Såkalte «influencere» er i vinden, og er mye brukt i markedsføring. Men husk at antall følgere på sosiale medier ikke er alt. Noen ganger kan det være lurere å bruke en såkalt micro-influencer som kan ha langt høyere troverdighet.

En influencer kan oversettes med opinionsleder, og er en som har innflytelse i et bestemt samfunn eller en bestemt kategori. De har et stort antall tilhengere og blir sett på som eksperter innenfor sine felt. Mange selskaper ønsker derfor å bruke influencere til å spre sine budskap.

Vi i Ribalta er godt kjent med å bruke influencere på vegne av våre kunder. Da vi lagde filmer til trafikksikkerhetskampanjen Vision Zero for Continental, for eksempel, hadde vi med Noobwork, Helene Olafsen, Ståle Sandbech, Edvald Boasson Hagen og Daniel Kvammen.

Men også Atle Gulbrandsen fra Ribalta har hatt flere oppdrag som «influencer» de siste årene. Det er først og fremst to forskjeller på Atle og noen av de mest kjente influencerne i Norge. Antall følgere og troverdighet.

Mens de mest kjente influencerne har flere hundre tusen følgere på for eksempel Instagram, har Atle Gulbrandsen rett under 2000. På den annen side har Atle langt høyere troverdighet innenfor sitt fagfelt (automotive og motorsport) enn noen av de største kjendisene.

Atle er hva man kan kalle en micro-influencer. Han har færre følgere på sosiale medier enn de største kjendisene, men det gjør også at engasjementet per post blir prosentvis høyere. De som følger Atle på sosiale medier er også en ganske homogen målgruppe – de aller fleste er interessert i bil og bilsport. Derfor vet man at man når en viss målgruppe når man bruker Atle som en influencer.

Atle har også høy troverdighet innenfor sitt fagfelt etter å ha kjørt racerbil i 25 år, kommentert Formel 1 i 20 år og jobbet som motorjournalist i mer enn 10 år. Atle har også lang erfaring som programleder på TV, og kan det å være foran kamera.

Derfor har han blitt brukt som influencer, ambassadør og talsperson for selskaper som Audi, Continental, Dekkmann, Shell, Strømmen Storsenter og SEAT de siste årene.