Case: PR for bilsportsutøvere

Porsche Motorsport Junior Programme, Lausitzring: Porsche 911 GT3 Cup, Dennis Olsen (N) Porsche Motorsport Junior Programme, Lausitzring: Porsche 911 GT3 Cup, Dennis Olsen (N)

Ribalta har flere bilsportsutøvere på kundelisten, og ikke for noen andre idrettsutøvere er det mer viktig å være synlig enn for de som driver med bilsport.

Bilsport er den desidert mest kostnadskrevende idretten i verden, og for å skaffe de samarbeidspartnerne man trenger for å drive med denne idretten må man synes. Alle eliteutøverne i norsk bilsport bruker mye ressurser på PR, og på vår kundeliste står rallycrossproff Sverre Isachsen, Porsche Junior Dennis Olsen, Porsche Supercup-fører Roar Lindland og rallycrosstalentet Sondre Evjen. I tillegg gjør vi enkeltoppdrag for andre bilsportsutøvere.

Utfordring:
Hvordan skal bilsportsutøverne få mest mulig oppmerksomhet i tradisjonelle og sosiale medier i konkurranse med alle andre idrettsutøvere der ute? Hvordan få media, som tradisjonelt ikke har god kunnskap om bilsport, til å dekke norske utøvere som kjører i utlandet? Hvordan skal man skape mest mulig blest rundt en bilsportstutøver i begynnelsen av sin karriere samtidig som ikke skaper for høye forventninger til gode resultater? Hvordan få media til å forstå at en sjuendeplass i en relativt ukjent internasjonal konkurranse kan være en mye større prestasjon enn å vinne et NM-løp her hjemme? Og hvordan lykkes best på sosiale medier?

BHH_2360

Det er mange utfordringer for bilsportsutøvere som ønsker å være mest mulig synlige, og det er her vi i Ribalta hjelper til.

Løsning:
Vi har skreddersydde løsninger for alle bilsportsutøverne vi jobber med, men noen fellestrekk er det. Våre rådgivere Atle Gulbrandsen og Pål André Skogen har lang erfaring med motorsport, både fra bak rattet og i media. Atle jobbet som motorsportjournalist i mer enn ti år, og kommenterer fortsatt Formel 1 for Viasat. I tillegg kjører han racing semiprofesjonelt i Tyskland, og har et stort nettverk i motorsporten både i Norge og utlandet. Pål André har fulgt norsk og internasjonal motorsport tett i mange år, og var tidligere redaktør av Racing Avisa, Norges eneste motorsportsavis.

20150419_GTTour_Ledenon_PC_i013

Vi starter alltid samarbeidet med våre faste bilsportskunder med en workshop. Der kartlegger vi hvor utøverne befinner seg rent mediemessig akkurat nå og hva som må til for å komme dit man drømmer om. Etter en slik workshop lager vi en kommunikasjonsstrategi og en operativ PR-plan for det kommende året.

Et nyttig verktøy for bilsportsutøvere er pressemeldinger, og de utøverne som satser mest seriøst sender vanligvis ut en pressemelding både i forkant og etterkant av hvert løp. Informasjonen i en pressemelding er ikke bare interessant for media, men også for sponsorer og andre fans som får informasjon om når løpene går, hvor de kan følges på TV osv. Og pressemeldingene etter løpet skal normalt sett sendes ut senest den samme kvelden som løpet har blitt kjørt.

Det er svært viktig at alle pressemeldinger er sannferdige, og at man aldri faller for fristelsen til å pynte på sannheten. Vi er veldig opptatt av dette i Ribalta, slik at alle våre pressemeldinger er troverdige, sannferdige og ikke kulørte med en rekke unødvendige adjektiver. Og gjør man et dårlig løp skal man være så ærlig at man også går ut med en pressemelding om det – uten å komme med for mange bortforklaringer. En slik strategi vil på lang sikt være det desidert beste for å få en god relasjon med media.

Like viktig er det at pressemeldingen har et godt språk, en god tittel, nødvendig informasjon, noen gode sitater og ikke er for lang. I tillegg er gode bilder viktig for å få mest mulig mediedekning.

IMG_0186

I tillegg til pressemeldinger bruker vi vel så mye tid på eksklusive innsalg for våre bilsportsutøvere. Det vil si at vi tar direkte kontakt med media når vi har gode historier som vi tror kan interessere journalistene.

Vi hjelper også noen av utøverne med websider. Noen vil påstå at en webside ikke er like viktig i dag som tidligere, og at sosiale medier har tatt over. Vi mener imidlertid at en enkel webside fortsatt er viktig for å legge ut bakgrunnsinformasjon, oversikt over sosiale medier, nyheter og bildearkiv for pressen.

Sosiale medier er svært viktig for bilsportsutøvere som ønsker å synes mest mulig. Vår oppfordring er at utøverne selv styrer sine kontoer på Twitter, Instagram og Snapchat, slik at disse blir så personlige som mulig. Vi hjelper ofte til med de offisielle Facebook og Youtube-kontoene, hvor vi legger ut relevante linker, bilder, video – og forsøker å skape mest mulig engasjement blant brukerne.

Har man internasjonale ambisjoner og mange fans fra utlandet er det en selvfølge at man skriver på engelsk. Det er også viktig å oppdatere alle sine profiler jevnlig.

Resultat:
De bilsportsutøverne vi jobber med er noen av de mest profilerte i Norge. Det viktigste for å bli synlig er selvsagt gode resultater, men gode resultater alene er ikke nok. Vi kan ikke gjøre gull av gråstein, men vi kan hjelpe til at utøvere med gode resultater blir mer synlige både i tradisjonelle og sosiale medier.

Vi overvåker også all mediedekning for våre kunder, og tar jevnlig ut rapporter som viser antall artikler, hvor mange lesere/seere som er nådd og den såkalte annonseverdien på mediedekningen. Dette er en verdi som viser hvor mye det ville ha kostet å annonsere på den plassen man har fått mediedekningen, og slike tall er fint å bruker overfor sponsorer slik at man kan dokumentere at de får noe igjen for satsingen.

Da Sverre Isachsen tok sin tredje strake EM-tittel i rallycross for noen år siden fikk han mediedekning for 75 millioner kroner. Da vi lanserte Mads Østberg som Ford-fører i 2011 fikk han i løpet av to uker mediedekning med en annonseverdi på nesten 40 millioner kroner. Våre utøvere har de siste årene hatt store oppslag i noen av landets største aviser, nettaviser og TV-kanaler. Og de når ut til flere hundre tusen på sosiale medier.

vg