Case: Rally Monte Carlo – i Oslo

KNA_IMG_2235_1000px

Hvordan få “hele” medie-Norge til å komme til Rådhusplassen en kald onsdag morgen for å dekke starten av Rally Monte Carlo Historique?

Rally Monte Carlo Historique for gamle rallybiler arrangeres i januar hvert år. I 2014 fikk Ribalta i oppdrag å skaffe mest mulig mediedekning fra starten i Oslo.

Starten av løpet foregår på forskjellige steder i Europa, og i 2014 var det mange biler som skulle starte fra Rådhusplassen i Oslo, hvor KNA stod som arrangør.

Løsning:
I samarbeid med KNA fant vi frem til gode historier som vi kunne presentere media i forkant. En av dem var at Volkswagens fabrikksfører, Andreas Mikkelsen, skulle flagge de gamle bilene av gårde – bare noen dager etter at han selv hadde kjørt det moderne Rally Monte Carlo. Vi fant også frem til interessante historier blant deltakerne, som den norske veteranen og teamet fra Egypt som hadde tatt turen helt til Norge for å få en så eksotisk start som mulig på rallyet. Deretter inviterte vi media til starten på Rådhusplassen.

Resultat:
Medieoppbudet var enormt, og starten fikk live-dekning på både NRK TV, NRK Radio og TV2. I tillegg ble det laget innslag til NRK Østlandssendingen, TV8 og Radio Norge. Andre medier som var på plass var blant annet NTB, Aftenposten, Nytt om Bil, Bil og Motorføreren. Totalt resulterte det i 82 artikler, mer enn tre millioner lesere og en annonseverdi på over seks millioner kroner.