Case: Arctic Race of Norway

ARN2015

Arctic Race of Norway, som er et av Norges største sportsarrangement, fikk enorm oppmerksomhet både i redaksjonelle- og sosiale medier i 2015. Les mer om hvordan Ribalta assisterte i å kommunisere det internasjonale rittet.

ARN_4_1000pxArctic Race of Norway har på tre år vokst seg til Norges største, internasjonale sykkelritt. Rittet sendes direkte på TV2, og TV-bildene overføres til 180 land, noe som er beregnet å ha en reklameverdi på rundt 200 millioner kroner (EAV). I 2015 ble rittet arrangert mellom 13-16. august i Nordland og Troms. Over 160 000 tilskuere fulgte løpene under det fire etapper lange sykkelrittet.

Se videoteaser om Arctic Race of Norway her

Ribalta, som er PR- og presseansvarlig byrå for Arctic Race of Norway, fikk som første oppgave å skape blest rundt en pressekonferanse der man ønsket å presentere Arctic Race 2015 og årets forskjellige etapper. Ved å samle lokale ordførere fra Nord-Norge, alle med tilknytning til en av etappene, samt benytte seg av samarbeidspartner og tidligere verdensmester i sykling, Thor Hushovd, fikk pressekonferansen en nasjonal ramme. Og ved å legge presseeventet til hurtigruteskipet M/S Trollfjord, som i begynnelsen av januar lå til kai i Oslo havn, fikk man dessuten en original innfallsvinkel på arrangementet.

ARN_5_1000pxOver 20 journalister fra både lokal, regional og nasjonal presse og TV-media tok turen til M/S Trollfjord denne formiddagen. Også fagmedier og sportsmedier dekket saken, som totalt resulterte i 259 artikler de neste sju dagene. Blant de deltakende mediene var NRKs og TV2s sportsredaksjoner, NRK Nordlands distriktssending, VG, Dagbladet, NTB, Procycling.no og flere regionalaviser i Nord-Norge. Reklameverdien, eller EAV, ble estimert til 25 millioner kroner, og sakene produsert som et resultat av pressekonferansen ble vist/lest i overkant av 20 millioner ganger.

© T I Bergsmo-ARN-4878-2[1]Ribalta bidro til utvikling av budskap for og om Arctic Race, og sto for utsending/innsalg av 12 nasjonale pressesaker i perioden frem til og under rittet. Utover dette ble Arctic Race solgt inn til ukepresse, livstils- og sportsmagasiner både i innland og utland. Ribalta hadde ansvaret for invitasjon av presse til rittuken, og hadde representant til stede som presseansvarlig under hele arrangementet. Over 100 journalister fra inn- og utland fulgte rytterne og samtlige av etappene under Arctic Race of Norway.

Arctic Race of Norway skapte i alt 3155 treff i nasjonal, regional og lokal aviser, nettaviser, radio og TV i 2015. Medieoppslagene nådde potensielt 248 millioner lesere/seere/lyttere (Retriever), og ble målt til å ha en annonseverdi på NOK 122,5 millioner kroner.

IMG_1837