Shell lanserte denne våren sin “Naturli’ burger”, en 100% plantebasert burger. Ribalta fikk i oppdrag å skape oppmerksomhet i både betalte og fortjente kanaler.
Ribalta har jobbet for Shell/St1 siden 2011, og det er fortsatt en av de største kundene til Ribalta. Opp gjennom årene har vi bistått Shell med det aller meste; kommunikasjonsstrategier, krisehåndtering, medietrening, pressekonferanser, stakeholdereventer, kundemagasiner, pressemeldinger, nyhetsbrev, film og foto – og mye mer!
Denne våren har vi blant annet laget flere filmer for Shell, og som så ofte ellers har vi brukt fotograf og redigerer Bejamin Ward. En av filmene handlet om drivstofføkonomisk kjøring, hvor vi hadde bilsportutøver, biltester og tømmerbilsjåfør Tommy Rustad i hovedrollen. Denne filmen har blitt brukt i forskjellige versjoner i nyhetsbrev, på sosiale medier og internt.
(Artikkelen fortsetter under filmen)
Utfordring:
Etter dette fikk vi i oppdrag å skape oppmerksomhet rundt lanseringen av den plantebaserte burgeren Naturli’ burger. Målet til St1 Norge AS er at halvparten av alle burgere de skal selge på Shell skal være plantebaserte.
Løsning:
Vi foreslo to tiltak for å skape oppmerksomhet. Først en film for sosiale medier, hvor vi fikk en veganer, en yrkessjåfør og tre tilfeldige kunder til å smake på burgeren for første gang. Vi ønsket å vise de ærlige tilbakemeldingene for å skape engasjement i sosiale medier.
Videosnutten kan du se her:
https://www.facebook.com/shellstasjonernorge/videos/900700253760050/
For å få oppmerksomhet i fortjente medier gjorde vi en undersøkelse blant Shells 5000 tungbilkunder. Vi spurte om de var villige til å spise mindre kjøtt for å kutte klimagassutslipper, og 3 av 10 svarte ja på det. Men det stod i sterk kontrast til en undersøkelse Orkla hadde gjort blant alle nordmenn, hvor 6 av 10 svarte ja på samme spørsmål.
Dermed hadde vi interessant data til et PR-utspill om forskjellen på yrkessjåfører og nordmenn flest – og Shells planer om å endre matvanenene langs veien.
Resultat:
Videosnutten skapte stort engasjement på Facebook. I løpet av få dager hadde mer enn 10 000 sett filmen, og kommentarfeltet rant over av kommentarer om den nye burgeren. Nysgjerrigheten ble pirret hos flere.
PR-utspillet ble også en kjempesuksess. Vi fikk store oppslag i 15 forskjellige medier, blant annet i noen av de største regionavisene i Norge. Over 200 000 lesere leste om Naturli’ burger, noe som ga en annonseverdi på over 500 000 kroner.