For å skape en mer ettertraktet turistdestinasjon må man evne å kommunisere sine beste og mest interessante sider i kanaler der man når sine mest aktuelle interessegrupper.
Mange nordmenn glemmer hvilke unike destinasjoner og aktiviteter deres nærmeste ferieland har å by på, og reiser utenlands så fort ferien er på trappene. Men skal man i det hele tatt komme ”på kartet” og i nordmenns bevissthet, må man tenke bred og smart kommunikasjon. Om nordmenn flest ikke vet hva du har på ”menyen” er det nemlig heller ikke store sjanser for at din destinasjon blir utvalgt som neste feriemål.
Ribalta PR hjelper våre kunder med å finne de mest interessante elementene ved deres destinasjon sett fra et skandinavisk ståsted. Vi leter opp de gode historiene og aktivitetene som vi vet vil lage overskrifter i media, som vil skape interessant nyhetsbrevstoff eller som vil engasjere i sosiale medier. Vi kan også tiltrekke oss svenske tilreisende igjennom tilsvarende aktiviteter i nabolandet. Kommuniserer du godt og benytter deg av de rette verktøyene og kanalene, er potensialet stort for å skape merkevarebyggende og lønnsom oppmerksomhet for nettopp din destinasjon.
Disse er våre mest brukte og effektive metoder for å skape god PR:
Kreative workshops
For å finne de beste grunnene for at turister skal prioritere nettopp din destinasjon, er en god og effektiv workshop alltid lurt. Her bruker vi verktøy for å finne de beste, mest attraktive og salgbare sidene som din destinasjon kan tilby, og sammen ”snur vi alle skuffer” i jakten på de gode historiene. Deretter lager vi en strategi og et klart mål for at din kommunikasjon skal nå ut til interessegruppene rundt deg. Med klare målsettinger er det også lettere å jobbe effektivt og strukturert.
Pressemeldinger/presserigger
Som en del av en vanlig kommunikasjonsplan inngår faste nyhetsutsendinger. Men for å få oppslag må nyhetene faktisk ha nyhetsverdi. Vi hjelper deg med å produsere materiale som er interessant for pressen å jobbe med, og som ikke så lett går i ”søppelbøtten”. En god presserigg, bygget på den gode historien og de gode bildene, er forskjellen på om du lykkes eller ikke i kampen om oppmerksomheten.
Sosial medier
Mange tror at sosiale medier er et sted man dumper annonser. Dersom du ikke kommuniserer leservennlige og interessante budskap, eller er villig til å føre samtaler med brukerne, kan dine aktiviteter i sosiale medier virke mot sin hensikt. Ribalta PR hjelper deg med å skape positiv oppmerksomhet igjennom profesjonell bruk av sosiale medier.
Nyhetsbrev
Direkte kontakt med potensielle kunder er fortsatt undervurdert i Norge i dag. Undersøkelser fra USA viser at investeringer i nyhetsbrev gir 40 ganger verdien i retur. Dersom man klarer å engasjere abonnentene med interessant og relevante nyheter, gode tilbud og nyttige tips, vil nyhetsbrevet gi mottakeren interesse for din destinasjon. Nyhetsbrev bygger tillitt og merkekjennskap, og kjenner man triksene er mulighetene mange.
Magasiner/DM
Ribalta lager flere kundemagasiner og brosjyrer, en effektiv måte å skape interessant redaksjonelt stoff der du presenterer din destinasjon på dine egne premisser. Disse kan sendes direkte til adresselister, legges som innstikk i aviser eller sendes ut digitalt.
Eksklusive presseinvitasjoner/events
Den beste måten å få positiv oppmerksomhet på er ved å la en uavhengig tredjepart omtale ditt reisemål. Både Norge og Sverige har en rekke publikasjoner som er interessert i eksklusiv reisemateriale, men den redaksjonelle terskelen er noen ganger høy, noe som gjør det vanskelig å få dekning. Ribalta PR hjelper deg å finne det mest interessante ved din destinasjon, for dermed å skape interesse i media. En attraktiv pressetur vil vekke interessen hos flere medier, som igjen gir bedre dekning.
Film
Korte filmsnutter har vokst frem som et av de viktigste informasjonsverktøyene du kan bruke, og vil gi tusenvis av seere et dypere inntrykk enn hva skrevet tekst eller stillbilder kan gjøre. Ribalta tilbyr filmoppdrag av alle størrelser myntet på spredning i sosiale medier, en informasjonskanal som også når langt utenfor Norges grenser.