Regjeringen vil foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene
med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark
og mer miljøvennlige valg
Vei og trafikksikkerhet
Effektive, sikre og miljøvennlige veier er helt avgjørende for å dekke innbyggernes
behov og styrke næringslivets konkurranseevne. En kraftig utbygging av det norske
riksveinettet er en god investering i Norges fremtidige konkurransekraft. På lang
sikt har ikke Norge råd til å la være å investere for fremtiden. Regjeringen vil
investere i det norske veinettet, og særlig i de mest lønnsomme hovedveiprosjektene
som knytter Norge sammen og i veier som utvider bo- og arbeidsmarkedsregioner.
Regjeringen vil øke fartsgrensene på de tryggeste motorveistrekningene til 110 km/t
basert på faglige råd. Regjeringen vil øke sikkerheten på norske veier gjennom
blant annet bygging av midtrekkverk og trygge veier med motorveistandard. Dette er
svært effektive tiltak for å redusere dødsulykker på norske veier. Regjeringen vil
legge til grunn en nullvisjon for dødsulykker og hardt skadde i trafikken.
Regjeringen vil:
Redusere bompengeandelen i nye prosjekter. Reduksjonen omfatter i hovedsak ikke
bypakker og fergeavløsningsprosjekter.
At små veiprosjekter som ikke er knyttet til eksisterende veipakker, og som har
en uforholdsmessig høy innkrevingskostnad, som hovedregel ikke skal ha
bompengefinansiering.
Åpne for at nedbetalingstiden i bompengeprosjekter kan forlenges.
Gjøre modulvogntogordningen til en permanent ordning.
Videreføre rammen i rentekompensasjonsordningen for fylkesveier.
Ikke redusere ambisjonene for investering i vei eller jernbane som følge av
reduksjon i bompengeinnkrevingen.
Etablere et uavhengig veitrafikktilsyn, og vurdere effektiviseringspotensialet
knyttet til tettere integrering mellom de ulike statlige tilsynene innen
transportsektoren.
Bruke offentlig-privat samarbeid for å bygge ut flere døgnhvileplasser, og
spesielt tilrettelegge for dette der det bygges ny vei.
Ha som ambisjon at nye, trygge, fullverdige norske motorveier dimensjoneres til en
maksimalfartsgrense på 130 km/t.
Endre veinormalene slik at terskelen for å bygge midtrekkverk og flerfeltsveier
senkes.
Styrke det forebyggende trafikksikkerhetsarbeidet med fokus på frivillige
organisasjoner.
Etablere en belønningsordning for sykkeltiltak og lokale trafikksikkerhetstiltak,
blant annet for skoleveier.
Begrense bruken av streknings-ATK, dvs fotobokser som fotograferer samtlige
bilister og måler gjennomsnittsfart, og ikke innføre dette på nye strekninger før
ordningen er evaluert.
Gjøre det mer attraktivt for store utenlandske entreprenører å legge inn anbud på
norske samferdselsprosjekter
Utarbeide og ta i bruk konkrete mål for hva som er god vei for henholdsvis riks-
og fylkesvei i form av minstestandarder.
Utarbeide en nasjonal motorveiplan.
Sørge for jevnlig måling av brukertilfredsheten med riks- og fylkesveinettet.
Tillate bruk av Segway.
Utvide fergeavløsningsordningen på riksveier.
Øremerke deler av årsavgiften til det nye veiselskapet.
Legge frem en egen ordning for registrering av ombygde og amatørbygde kjøretøy, både
MC og bil, etter modell av tilsvarende ordning i Sverige.