Den 1. januar 2011 startet Ribalta PR AS med helt blanke ark. I dag, ti år senere, lever selskapet i beste velgående.
Det var Atle Gulbrandsen, Frederik Finnes og Stein Rømmerud som startet Ribalta i 2011. Planleggingen startet på høsten 2010, og det ble bestemt at selskapet skulle hete rampelys på italiensk, fordi forretningsideen gikk ut på å få kundene frem i rampelyset – og det var viktig at logoen skulle se ut som den kunne stå på bakparten til en italiensk sportsbil!
-Jeg husker godt den første dagen vi startet Ribalta. Vi flyttet inn i et tomt kontor i Møllesvingen ved Ullevål Hageby, og det første vi måtte gjøre var å kjøpe møbler. Vi hadde i prinsippet ingen ting, men vi gikk på med stort pågangsmot, kjøpte møbler og skaffet fort de første kundene, forteller Atle Gulbrandsen.
Gulbrandsen og Finnes jobbet på heltid i Ribalta, og eide majoriteten i selskapet. Rømmerud, som på dette tidspunktet var kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola i Norge, var styreleder og hadde en mindre eierpost.
-Vi hadde alle bakgrunn fra motorbransjen. Frederik og jeg hadde vært kollegaer i motorredaksjonen i Hjemmet Mortensen (dagens Egmont), hvor Frederik hadde vært båtjournalist og jeg biljournalist. Stein hadde bakgrunn som motorsykkeljournalist, så det var naturlig at vi først henvendte oss til vårt kontaktnett i denne bransjen.
De første kundene var Univar, Cramo, Wee Gruppen og flere bilsportutøvere. Snart stod også både bilimportører og båtimportører på kundelista, og høsten 2011 vant Ribalta sin første store kundepitch, da de danket ut flere store byråer og fikk Shell som ny stor kunde.
-Avtalen med Shell er vi spesielt stolte av. Vi var et helt nytt og lite byrå, men vant konkurransen mot flere av de største og mest kjente kommunikasjonsbyråene i Norge. Vi fikk Shell som kunde på grunn av vår faglige tyngde innen deres segment, og dette er en kunde Ribalta fortsatt jobber for, sier Gulbrandsen.
De neste årene ble preget av hard jobbing med alt fra pressemeldinger og kundemagasiner, via kommunikasjonsstrategier og medietreninger til større oppdrag som stakeholderkonferanser og presseevents. Det ble overskudd første år, og en solid økonomi har selskapet hatt siden.
-Ribalta har aldri hatt noen ambisjon å bli store og få mange ansatte. Vi trives som små, og det ser ut som kundene våre også trives med at vi er små.
Endringer på eierstruktur
Etter fem år fikk Frederik Finnes tilbud om å starte opp en norsk avdeling av et svensk-dansk kommunikasjonsbyrå, og solgte sin andel av Ribalta til Atle Gulbrandsen. Like etter ble Pål André Skogen ansatt som rådgiver, og faste frilansere som Benjamin Ward, Daniel Hovdahl og Morten Brinchmann ble brukt hyppig.
De største kundene var Shell, Continental, Dekkmann, Audi, Volkswagen, Skoda, Univar, Strømmen Storsenter og Stihl. Fra å være en stor produsent av blant annet kundemagasiner ble fokuset flyttet mer og mer over på film i disse årene.
Etter åtte år i Møllesvingen ble det gjort endringer i Ribalta foran 2019. Atle Gulbrandsen fikk tilbud om å jobbe som sportssjef i Norges Bilsportforbund på halvtid, og ønsket å skru ned tempoet litt etter åtte år med jobbing mer eller mindre døgnet rundt.
-Jeg ble enig med Stein Rømmerud om å ta over hans aksjer, og drifte Ribalta videre på egenhånd. I tillegg til konsulentjobben hos Norges Bilsportforbund tok jeg også inn min Formel 1-kommentering i Ribalta. Nå som det kun var meg som fast ansatt var det heller ikke behov for å beholde kontoret i Møllesvingen, så jeg flyttet derfor til hjemmekontor de dagene jeg ikke jobber for Norges Bilsportforbund eller kommenterer Formel 1.
Jubileet skal feires
I dag er Ribalta heleid av Atle Gulbrandsen, og de største kundene er Shell/St1, Continental, Norges Bilsportforbund og NENT (Viaplay og VSport). Fortsatt er frilansere som Benjamin Ward tett tilknyttet Ribalta.
-At Ribalta fyller ti år er en milepæl det er verdt å feire. Selskapet har gått med overskudd hvert eneste år siden 2011, men det vi er mest stolte av er de lange kundeforholdene våre. Vi har hatt langvarige samarbeid med samtlige kunder, og det ser vi på som et kvalitetstegn. Vi gikk inn i kommunikasjonsbransjen med et ønske om å bidra med stor fagkompetanse innen visse sektorer, og det har vi definitivt klart, sier Atle Gulbrandsen i dag.
Den store jubileumsfesten er naturlig nok utsatt på grunn av Covid-19, men så fort det lar seg gjøre skal det bli feiring.
-Jeg snakker ofte med både Frederik, Stein og Pål André, som alle har jobbet for Ribalta, og vi skal samles til en feiring sammen med alle andre som har vært tilknyttet selskapet når pandemien er over. Jeg er evig takknemlig for at jeg fikk muligheten til å starte et selskap sammen med flinke folk som Frederik og Stein, som ikke bare resulterte i et veldrevet selskap, men også et livslangt vennskap. Selv om Ribalta ser litt annerledes ut i dag enn for ti år siden, ligger grunnverdiene der fortsatt. Vi skal være et lite, men offensivt kommunikasjonsbyrå som hjelper kundene «ut på scenen og frem i rampelyset»!