2020 er i gang, og det er på tide med et lite tilbakeblikk på 2019 for Ribalta PR AS.
2019 var det første hele året hvor Ribalta kun har en eier og en ansatt, nemlig undertegnede. Ribalta byttet også kontor fra Møllesvingen til Nils Bays Vei, men først og fremst har jeg sittet ute hos kunder i 2019.
Den største kunden har vært Norges Bilsportforbund, hvor jeg er utleid til et 50% engasjement. Nå ble det riktignok mer enn 50% det første året, men slik er det gjerne når man skal i gang med en ny, stor oppgave. 2-3 dager i uken sitter jeg hos Norges Bilsportforbund på Bryn, og har jobben som sportssjef. Det vil si at jeg har ansvaret for talentutvikling og landslag, og 2019 ble et godt år med større deltakelse på breddesamlingene enn noen gang, kanskje det beste året for våre eliteutøvere noensinne og hvor alle planer ble gjennomført innenfor budsjett.
En annen stor kunde, som Ribalta har jobbet med siden høsten 2011, er St1/Shell. Også i 2019 jobbet jeg mye for St1 Norge AS, blant annet med å produsere filmer og nyhetsbrev. På filmproduksjonen samarbeidet jeg med Benjamin Ward.
Continental har også vært en langvarig kunde som jeg jobber mye for. Også i 2019 jobbet jeg mye for Continental, og også Dekkmann som eies av Continental. Også for disse kundene samarbeidet jeg med dyktige frilansere som Benjamin på filmproduksjon. Continental og Dekkmann har også et månedlig PR-møte hvor vi diskuterer hva som skal skje fremover, evaluerer de siste PR-utspillene og kommer med generell rådgivining. Mer enn 30 PR-utspill er sendt ut enten i form av pressemeldinger eller eksklusive innsalg til mediene.
I tillegg har jeg gjort noen mindre jobber for kunder som Audi Norge og TV Media Produksjon. Ribalta jobbet for til sammen ti kunder i 2019.
Ettersom jeg nå er eneste eier og ansatt i Ribalta PR AS, har jeg også tatt min Formel 1-kommentering inn i Ribalta. Jeg er hovedkommentator for Viasport og Viaplay sine Formel 1-sendinger i Norge, og gjorde i 2019 19 av de 21 løpene som ble arrangert. Jeg kommenterte on-site fra Austin i USA, ellers satt jeg i Oslo.
2019 var et hektisk, utfordrende, men også veldig lærerikt og morsomt år.
2020 er allerede i gang, og jeg har forlenget avtaler med alle de største kundene. Samtidig har jeg budsjettert med en mindre omsetning enn i 2019, da målet er en litt mindre, og nærmere normal, arbeidsmengde i 2020. 2020 er også det tiende året til Ribalta PR AS, så i januar 2021 er det klart for tiårsjubileum!
Oslo 12.01.20
Atle Gulbrandsen