Høsten 2015 ble Shells nedstrømsvirksomhet, en kunde Ribalta har jobbet for siden 2012, solgt til St1. Dermed var det også tid for en ny nyhetsside, nytt nyhetsbrev og et redesignet kundemagasin.
Utfordring:
Shell er en stor aktør på det norske bensinstasjonsmarkedet, og høsten 2015 ble Shells bensinstasjoner kjøpt av finske St1. Men for kundene vil det ikke være noen forskjell, og dette er noe av alt det vi skal kommunisere i kundemagasinet, nyhetsbrevet og nyhetssiden Refuel.
Shell har også en rekke andre interessante historier å fortelle: Nytt drivstoff, interessante sponsorater både i Norge og utlandet, spennende kunder, nytt matkonsept, nytt stasjonskonsept og mye mer. Dette er informasjon som er viktig å få ut til trofaste kunder og ansatte.
Løsning:
Ribalta har i flere år laget kundemagasinet Refuel for Shell. Nå har vi også utvidet dette til et digitalt nyhetsbrev og en nyhetsside på nett. I prinsippet bruker vi de samme historiene som vi bruker i magasinet på både nett og i nyhetsbrevet – med noen tilpasninger.
For å markere at Shell nå har en ny eier, men at alt stort sett er som før, gjorde vi noen små visuelle endringer av både bladet, nyhetsbrevet og nettsiden. Vi tok utgangspunkt i St1 sin designmanual, og gjorde noen kosmetiske endringer samtidig som vi har fortsatt med et “Shell-uttrykk” som mange vil kjenne igjen.
Vi har også fortsatt med vår strategi om at vi skal levere artikler med godt språk, gode bilder og moderne layout. Og vi lager ikke reklamekataloger, men interessante redaksjonelle produkter som blir lest av mange.
Resultat:
Første utgave av “nye” Refuel kom ut i mars, og de to første nyhetsbrevene er allerede sendt ut. På den nye nettsiden www.paaveien.no ligger flere av artiklene.
Tilbakemeldingene på årets første Refuel var svært bra, og tallene fra de to første nyhetsbrevene er over all forventning. En åpningsrate på 35% er 14 prosentpoeng høyere enn snittet for retailbransjen*.
Vi er allerede i gang med årets andre Refuel, og snart kommer det også flere nyhetsbrev. Vi gleder oss!
*I følge Mailchimp.