Case: Hva er content marketing?

Lurer du på hva content marketing eller native advertising er? Vi i Ribalta har jobbet med dette siden starten i 2011, og kan svare på dine spørsmål.

Content marketing er i stor grad bare et nytt ord for innholdsmarkedsføring, som bedrifter har holdt på med i mange tiår allerede. Nyhetsbrevet vi i Ribalta lager for Univar, for eksempel, er en direkte etterfølger av kundemagasinet Peilepinnen som så dagens lys i 1992. Det var også innholdsmarkedsføring, eller content marketing som mange kaller det i dag.

Så hva er «content marketing»?

Vi pleier å si at content marketing er å skape og distribuere godt innhold i egne kanaler.

Det skiller seg fra tradisjonell reklame, ved at man ikke pusher ut salgsutløsende budskap med pristilbud, «få 3 for prisen av 2» osv. Content marketing er godt innhold som oppleves som relevant og verdifullt for mottakeren. På den måten vil man tiltrekke seg og engasjere en tydelig målgruppe, og som til syvende og sist vil føre til økt omsetning.

paaveien

Målet er altså mye av det samme som med tradisjonell reklame, men man bruker helt andre virkemidler.

Dessuten foregår content marketing i egne kanaler som på bedriftens Facebook-side, nettside, nyhetsbrev, kundemagasin osv.

Har dere noen eksempler på content marketing?

Ja, vi jobber med «content marketing» for de fleste kundene våre.

Et eksempel er St1 Norge AS, som drifter Shell-stasjonene i Norge. For St1/Shell lager vi et kundemagasin tre ganger i året. Her skriver vi blant annet om samfunnsaktuelle temaer som vi vet mange av de største kundene (som ofte er transportselskaper) er spesielt opptatt av, som veibygging, fremtidens mobilitet og drivstoffavgifter. I tillegg skriver vi om noen av St1 sine kunder som har interessante historier å fortelle, og vi skriver om mye av det spennende som St1 holder på med i Norge og hva Shell gjør internasjonalt.

IMG_1223[1]

Kundemagasinet sendes til de største kundene, ansatte, samt alle bensinstasjonene som St1 drifter. Kundemagasiner fungerer for øvrig fortsatt utmerket, selv om noen mener alt skal være digitalt i dag. Vår erfaring er imidlertid at et godt produsert kundemagasin leses i større grad enn digitale produkter du får opp på telefonen eller datamaskinen din.

Artiklene fra kundemagasinet legges også ut på deres eget «magasin» www.paaveien.no. Disse artiklene igjen blir promotert på sosiale medier, brukt i native annonsering (mer om det under) og sendt ut i digitale nyhetsbrev.

For St1 lager vi også videoinnhold, som brukes på Facebook, nettsider og i nyhetsbrev. Eksempler på videoinnhold vi har laget for St1 finner du her: «V-Power-portrettet».

Denne videoserien er et godt eksempel på content marketing. Her har vi møtt norske bilentusiaster som forteller om sine biler. Innholdet oppleves som interessant og relevant for målgruppen, og har svært gode seertall. Samtidig pusher man ikke et salgsbudskap, men vi avslutter hver video med en såkalt «payoff»: Shell V-Power – Fordi vi elsker motorer». Med andre ord; er man interessert i bil velger man gjerne V-Power som drivstoff.

Videoportrettene tar vi også ut i tekst og bilder, som brukes i kundemagasinet, på nettsiden og i nyhetsbrev.

Andre eksempler på content marketing er videoserien vi har laget for Stihl, som heter «Real People. Stihl People». Eller alle filmene vi har laget for Audi og trafikksikkerhetskampanjen «Vision Zero» for Continental.

Hva er så «native annonsering»?

Det å lage godt innhold og legge det ut på en nettside eller Facebook er gjerne ikke nok for å nå mange – eller de målgruppene du ønsker å nå.

Et virkemiddel er såkalt native annonsering. Det vil si at vi kjøper en annonse på for eksempel en nettavis, men som har det samme uttrykket som en redaksjonell artikkel. Vår artikkel er imidlertid merket med «annonse», og trykker du på den kommer du for eksempel rett inn på artikkelen som vi har skrevet og publisert på kundens nettside.

På den måten får man kanalisert potensielle kunder rett inn på nettsiden, hvor vi ofte har en såkalt «call to action» i bunn av artikkelen, som gjør at de som er interessert kan få vite mer om produktet, bedriften eller til og med gjøre et kjøp der og da.

Vi i Ribalta hjelper også våre kunder med å kjøpe native annonser.

Hva med spredning på sosiale medier?

Jo, dette er også kjempeviktig. Facebooks algoritmer «straffer» merkevarer, og det er vanskelig å få god organisk spredning. I Ribalta har vi imidlertid en metodikk som gjør at vi ofte oppnår svært god organisk spredning uten å betale for promotering.

helene

Likevel er det ofte viktig å betale for spredning i tillegg, og da gjelder det å sette opp Facebook-annonsene på riktig måte for å nå ut best mulig. Her har vi i Ribalta god erfaring, og hjelper mange av våre kunder med dette.

Content is king!

Uansett er det viktigste å lage godt innhold. Godt innhold vil bli sett, lest, kommentert og spredt. Det er viktigere at det etterlatte inntrykket fra de som har sett innholdet er bra, enn at man har fått flest mulig visninger.

Derfor er det ekstremt viktig å jobbe godt med manus og idé på forhånd. Vi jobber derfor tett med våre kunder for å få den riktige innsikten for å kunne lage best mulig innhold.

Kan man få PR på eget innhold?

Ja, det har vi også mange gode eksempler på.

Da Ribalta startet i 2011 jobbet vi primært med at våre kunder skulle få oppmerksomhet i «fortjente medier». Altså at en nettavis, en papiravis, TV-kanal, radio osv. omtalte en av våre kunder eller kundens produkter på bakgrunn av et tips fra oss. Tipset kunne komme i form av en pressemelding eller et såkalt eksklusivt innsalg til et utvalgt medium. Når man jobber på denne måten betaler man aldri mediene for å få dekning. Gjør man det, kalles det reklame.

Selv om vi fortsatt jobber mye med fortjente medier, dreier det meste av vår virksomhet i dag seg om å lage «content» for våre kunder. Men ettersom vi har god erfaring også fra å jobbe med tradisjonell PR, har vi også lykkes med å få oppmerksomhet i fortjente medier på «content».

Et eksempel er Vision Zero-kampanjen til Continental, hvor vi fikk bred dekning på PR-utspill om de ulike temaene vi tok opp i filmene. Flere av mediene publiserte også filmene vi har laget, som for eksempel TV2: https://www.tv2.no/a/9478324/

Hva med analyse?

Analyse, måling og evaluering av det man gjør er også svært viktig. En ting er å se antall visninger på en video eller likes og delinger på en Facebook-post. Enda viktigere er det etterlatte inntrykket i form av gode tilbakemeldinger på det man publiserer. Det hjelper ikke med mange visninger hvis det etterlatte inntrykket er dårlig.

Man kan også måle konverteringer. Altså, hvor mange av de som så innholdet gikk videre til din nettside eller til og med gjorde et kjøp? Dette er viktig informasjon som kan være nyttig for å vurdere kost-nytte-effekten av content marketing.

Ønsker du mer informasjon om content marketing og native annonsering, ikke nøl med å ta kontakt!